Wikia

Memory Alpha

The Cage

1427stron na
tej wiki
Dyskusja0
Ten artykuł jest napisany
z punktu widzenia
realnego świata
Ma icon filmstrip.png

Pilot, wyemitowany wyjątkowo ponad 30 lat po premierze serialu. Akcja odcinka toczy się trzynaście lat przed objęciem dowództwa nad Enterprise przez kapitana Kirka. Okręt dowodzony przez Christophera Pike'a odbiera sygnał nadawany przez rozbitków SS Columbia z planety Talos IV. Na miejscu załogę spotyka niespodzianka: planetę zamieszkują także jej rodzimi mieszkańcy...

Scenariusz: Gene Roddenberry

Reżyseria: Robert Butler

Premiera w USA: VHS - listopad 1986;TV - 24 grudnia 1998

Premiera w Polsce: TV - 4 grudnia 1999

The Cage
Talosians 3.jpg

Talosianie

Tytuł odcinka: The Cage
Seria: TOS
Sezon: 1
Odcinek: 1
Seryjny numer produkcji: 6149 - 01

ObsadaEdytuj

StreszczenieEdytuj

USS Enterprise natrafia na swoim kursie na dziwną anomalię, która okazuje się, być starym sygnałem radiowym. Załoga identyfikuje wiek (18 lat) i źródło (okręt SS Columbia zaginiony w galaktyce gwiazdy Talos) sygnału, ale Kapitan Pike odmawia wszczęcia dochodzenia bez dokładniejszych danych o ocalałych. Pike zmierza do swojej kwatery, gdzie poprzez komunikator wzywa lekarza pokładowego. Po przyjściu Doktor niespodziewanie częstuje kapitana martini, mówiąc, że „czasami człowiek powie barmanowi rzeczy, których nie powie lekarzowi”. Następnie rozmawiają o ostatniej misji na planecie Rigel VII, gdzie zginął Yeoman i dwoje załogantów, a siedmiu zostało rannych. Pike przyznaje, że myśli o podaniu się do dymisji, ponieważ jest zmęczony decydowaniem, „kto przeżyje, a kto umrze”. Ich rozmowa zostaje przerwana przez transmisję od Spock’a, który donosi odebranie dalszego ciągu wiadomości od rozbitków z Talos. Statek zmierza z prędkością Warp 7 w kierunku planety.

Podczas misji zwiadowczej kapitan ze swoją grupą odkrywają obóz rozbitków ocalałych z misji badawczej SS Columbia. Pike zauważa wśród mężczyzn piękną młodą kobietę. Jeden z naukowców wyjaśnia, że urodziła się podczas katastrofy. Ma na imię Vina. Kobieta zachowuje się wobec kapitana dziwnie. Nazywa go „pierwszorzędnym okazem”. Doktor zauważa, że wszyscy są w doskonałej formie. Rozbitkowie mówią o sekrecie, dzięki któremu tak się dzieje i obawiają się, że Ziemia nie jest gotowa na ich odkrycie. Następnie proponują kapitanowi, żeby Vina zdradziła ową tajemnicą, a on wyda swoją opinię. Pike jest prowadzony przez kobietę w ustronne miejsce, gdzie zostaje uprowadzony przez obcą cywilizację do wnętrza góry. W tym momencie znikają wszyscy rozbitkowie. Świadkowie porwania ostrzeliwują wejście do góry, ale czynią to bezskutecznie.

Pike budzi się w małym pokoju ogrodzonym przezroczysta barierą. Zauważa kilka stworzeń różnych gatunków, umieszczonych w identycznych pomieszczeniach. Nagle pojawiają się jego porywacze i poprzez telepatię przekazują mu, że wkrótce rozpoczną eksperyment na nim jako okazie.

Obcy próbują wzbudzić zainteresowanie Viną poprzez iluzje oparte na wspomnieniach kapitana. W iluzorycznych scenach pojawia się obraz walki na Rigel VII, podczas którego Pike ratuje Vinę przed barbarzyńskim wojownikiem. Następny obraz to przyjemny piknik na polanie z widokiem na rodzinne strony kapitana, a także przedstawiający Vinę jako tańczącą niewolnicę Oriona. W trakcie tych wydarzeń kapitan ustala, że Talosianie poprzez wojny wyjałowili swoja planetę, a po zejściu do podziemi skupili się na rozwoju swojego umysłu do tego stopnia, że poznawanie wspomnień i marzeń innych stało się dla nich ważniejsze niż rozwój własnego gatunku. Teraz chcą, żeby Pike i Vina odnowili życie na powierzchni planety. Zostali Adamem i Ewą. Ponieważ kapitan opiera się, obcy sprowadzają do jego kwatery dwie kolejne kobiety (Yeoman i pierwszego oficera).

Pike zauważa, że silne prymitywne emocje blokują możliwość obcym czytania w jego myślach. Wykorzystując ten fakt udaje mu się wziąć zakładnika i uciec na powierzchnię razem z kobietami. Obcy grożą zniszczeniem statku, ale Pierwszy ustawia laser na przeciążenie i jest gotowa zabić wszystkich ludzi na planecie, tylko po to, żeby pokrzyżować plany Talosian. W tym momencie na powierzchnię wychodzą dwaj Talosianie i przedstawiają zakładnikowi zapisy pobrane z Enterprise. Wynika z nich, że ludzie posiadają „wyjątkową nienawiść do niewoli”. Obcy stwierdzają, że jest to cecha zbyt niebezpieczna, żeby wykorzystać ich do zasiedlenia planety. Kobiety zostają przetransportowane na statek. Na planecie pozostaje kapitan i Vina. Okazuje się, że jest ona okropnie zeszpecona, a jej piękny wygląd to iluzja Talosjan. Talosjanie obiecują opiekować się Viną i dodatkowo obdarzają ją iluzją kapitana Pike. Kapitan wraca na statek, gdzie obejmuje dowództwo.

Rozszerzone streszczenieEdytuj

Kurs : Vega kolonia, Vega IX, Vega system, Alpha Kwadrant

2254. Dwa tygodnie po misji na planecie Rigel VII statek U.S.S. Enterprise, NCC-1701 znajduje się w drodze do kolonii Vega, gdzie ranni podczas misji członkowie załogi mają uzyskać pomoc medyczną. Statek natrafia na anomalię.

Oficer naukowy Spock zlecił nawigatorowi Tylor przeprowadzenie diagnozy obwodów, która potwierdza prawidłowe funkcjonowanie systemów. Diagnoza wyklucza błędne funkcjonowanie głównego monitora na mostku. Spock informuje kapitana, że na pewno coś zmierza w stronę statku. Wykluczają mijane przez statek meteoryty. Numer Jeden stwierdziła, że to coś innego, kiedy włącza się alarm. Tyler poinformował, że anomalia znajduje się na kursie kursie kolizyjnym z prędkością światła. Użyli promień meteorytowy, jednak jej nie odepchnął. Na głównym monitorze pojawiały się pulsujące zniekształcające obraz. Numer Jeden zaproponowała wykonanie manewrów wymijających, jednak Kapitan Pike postanawia lecieć dalej bez zmiany.

Oficer komunikacyjny Garison zidentyfikował anomalię jako fale radiowe, która zawiera sygnał o pomoc] w starym stylu. Sygnał wywoływał zakłócenia, mające przyciągnąć uwagę załogi statku. Widomość mówiła o statku w kłopotach, przez co został zmuszony do przymusowego lądowania na planecie. Nawigator wykonał namiar, który pochodził z gromady gwiazd Talos. Według pierwszego oficer z informacji jakie posiadają, że tak daleko nie posiadają statków oraz kolonii Ziemskich.

Spock sprawdził informacje i potwierdził, że osiemnaście lat temu SS Columbia prowadzący ekspedycję badawczą [ekspedycją pomiarową] zniknął w tym regionie. Nawigator określił, że tak długo zajęło dotarcie sygnałowi radiowemu do ich pozycji. Spock przeglądał informacje [zapisy] o Talos grupie, z których wynikało że nigdy nie została zbadana. System słoneczny jest podobny Ziemskiego, posiada jedenaście planet. Czwarta planeta jest klasy M, z tlenową atmosferą. Numer Jeden stwierdziła, że po osiemnastu latach nadal mogli nadal żyć. Zakładając, że prze-żyli katastrofę. Spock zasugerował, żeby mieć pewność powinni się tam udać. Pike uznał, że nie mając jakichkolwiek oznak od rozbitków. Będą kontynuować obecny kurs do kolonii Ve-ga, by mogli najpierw zadbać o chorych i rannych członków załogi. Kapitan rozkazał Numer Jeden utrzymanie obecny kurs.

...rozbudowa w trakcie...

Więcej od Wikii

Losowa wiki