FANDOM

Pokład [ang. deck] to pojęcie określające jeden z poziomów statku lub stacji kosmicznej. Zależenie od wielkości obiektu jest od kilku do kilkuset pokładów.

Podczas sytuacji niebezpiecznych lub operacyjne każdy pokład zgłasza gotowość operacyjną zgłaszaną przez jednego członka załogi, który jest wyznaczony do tego zadania.

WystępowanieEdytuj

W 2254, Spock pierwszy oficer U.S.S. Enterprise, NCC-1701 pełniący obowiązki Kapitana ze względów bezpieczeństwa statku i załogi zdecydował się na opuszczenie orbity planety Talos. Wydał rozkaz wszystkim pokładom do przygotowania się do aktywacji hypernapędu.

Podobna sytuacja miała miejsce, kiedy po powrocie oficerów z powierzchni planety przed odlotem Numer Jeden potwierdziła gotowość wszystkich pokładów. Wtedy Pike wydał rozkaz odlotu. Statek opuszcza orbitę planety Talos. (TOS: The Cage)

W 2269 SD 5221.3-5221.8 U.S.S. Enterprise, NCC-1701 utracił kontrolę nad systemami podtrzymania życia na pokładach pięć i sześć po tym jak statek był przejmowany przez obcą formę życia. (TAS: Beyond the Farthest Star)

2364 SD 41153.70-41153.80. Podczas lotu U.S.S. Enterprise, NCC-1701-D do planety Deneb IV doszło do pierwszego kontaktu załogi statku z istotą zwaną Q. Domagał się powrotu do ich własnego systemu i oskarża ludzkość o barbarzyństwo.

Po wysłuchaniu opinii oficerów mostka, kapitan podjął decyzję ucieczki i separacji sekcji spodka przy wysokiej prędkości warp. Wydał następujące rozkazy :

  • Od tego momentu żadna stacja na pokładzie, nie mogła korzystać z sygnałów, transmisji lub interkomu z jakiegokolwiek powodu. Postarają się zaskoczyć wroga.
  • Powiadomiono wszystkie pokłady, aby przygotowały się do maksymalnego przyspieszenia. Poinformował, że oznaczało to maksymalne obciążenie silników znacznie poza granice bezpieczeństwa.

Podczas ucieczki, kiedy wróg ścigający U.S.S. Enterprise osiągnął prędkość warp 9.9. Kapitan wydał rozkaz, wydrukowania wiadomości na wszystkich stacjach i wszystkich pokładach, żeby załoga przygotowała się do odłączenia sekcji spodka.

Po wystrzeleniu i zdetonowaniu 8 torped fotonowych blisko wroga, aby oślepić go w chwili rozdzielenia. Troi poinformowała, że wszystkie pokłady potwierdziły gotowość. Data rozpoczął odliczenie do sekcji statku. (TNG: Encounter at Farpoint)

PokładyEdytuj

Pokłady statków Federacji