Fandom

Memory Alpha

Patrick Stewart

1745stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Ten artykuł jest napisany
z punktu widzenia
prawdziwego świata
Ma icon filmstrip.png

Patrick Stewart (ur. 13 lipca 1940 w Mirfield, Yorkshire), brytyjski aktor filmowy i teatralny.

Znany głównie ze swoich ról szekspirowskich oraz jako kapitan Jean-Luc Picard w serialu telewizyjnym Star Trek: Następne Pokolenie i kilku filmach pełnometrażowych serii Star Trek. Zasłynął również z roli profesora Xaviera w filmach X-Men i X2. Grał także rolę Gurneya Hallecka w "Diunie" Davida Lyncha.

Od dziecka interesował się teatrem. Już w wielku 12 lat rozpoczął swą sceniczną przygodę. Początkowo z szkolnymi lub amatorskimi trupami. W wieku 15 lat porzucił szkołę i został reporterem w lokalnej gazecie. Jednakże wydawca wyrzucił go za to, iż więcej czasu spędzał w teatrze niż w pracy. Potem Patrick przez wiele lat pracował jako sprzedawca mebli, a za zaoszczędzone pieniądze zamierzał uczyć się aktorstwa i dramatrurgii. Dopiero w 1957 Bristol Old Vic Theatre School zaakceptowała jego podanie. Już w 1959 miał swój debiut sceniczny. W roku 1966 dołączył do Royal Shakespeare Company, z którym był związany przez ponad 27 następnych lat. W 1971 zadebiutował na Brodwayu "Snem nocy letniej". W 1974 zadeiutował w TV, a w 1975 w kinie. Wkrótce sam zaczął także pisać i reżyserować na potrzeby teatru. W 1979 dostał prestiżową nagrodę Oliviera za sztukę "Antoniusz i Kleopatra". W połowie lat 80. przeniusł się do Los Angeles. W 1987 zadebiutował w "Star Trek: Następne Pokolenie" jako kapitan Jean-Luc Picard, a rola ta przyniosła mu rozgłos i sławę. W 1989 pokazał swą jednoosobową wersję "Opowieści Wigilijnej" Dickensa. Pod koniec lat 90. dostał tytuł człowiek roku na Brodwayu i zaczął pojawiać się w wielu filmach, jak i przedstawieniach, w tym także w teatrze w Waszyngtonie. Ostatnio zagrał między innymi w "Teorii spisku" [97] [97], "Folwarku zwierzęcym"[99] czy "X-Men"[00]. A jego sława i popularność, także dzięki tym produkcjom, mocno urosła. Również jego zarobki skoczyły do góry. Za "Star Trek: Pierwszy kontakt" dostał "zaledwie" 5.000.000 $, natomiast już za "Star Trek X: Nemezis" - 14.000.000 $.

Więcej w Fandom

Losowa wiki