FANDOM

Manualne obejście [ang. manual override] lub ręczne sterowanie to procedura inżynieryjna polegająca na ominięciu wadliwego lub uszkodzonego elementu, czy to fizycznego lub oprogramowania. Poprzez odebranie kontroli od zautomatyzowanego systemu i przekazana użytkownikowi.

Manualne obejścieEdytuj

Manualne obejście to działania polegające na wyłączeniu automatycznego systemu lub odcięcie mu energii, a następnie dokonanie koniecznych regulacji lub obsługi systemu przez personel inżynieryjny lub inny, który odpowiada za jego właściwe funkcjonowanie.

WystępowanieEdytuj

W 2269 SD 5221.3 - 5221.8 po zajęciu pozycji obok obcego statku przez U.S.S. Enterprise, NCC-1701 w orbicie martwej gwiazdy Questar M-17.

Na mostku Uhura otrzymała informacje, że pokłady pięć i sześć zgłaszają wyłączenie wszystkich systemów podtrzymania życia. Zginęły pasy podtrzymania życia, manualne obejście nie odpowiada. Włączył się czerwony alarm. Załoga mostka miała przywrócić systemy podtrzymania życia.

Engeenering-006

Właz rdzenia w inżynierii

Ponowna próba manualnego obejścia miała miejsce, kiedy Scott został uwięziony przez osłonę obudowę rdzenia w inżynierii. Jego życie chwilowo chroniło pole pasa podtrzymania życia, które nie było w stanie długo wytrzymać jego wagi.

Kapitan rozkazał Spock obejście systemów i otworzenie właz rdzenia. Jednak to nie miało sensu, gdyż już próbowali tego i mechanizm zamarzł. Coś zablokowało obwody i zostały namagnesowane. (TAS: Beyond the Farthest Star)

Obustronne obejścieEdytuj

Inną odmianą manualnego obejścia jest obustronne obejście [ang. mutual override] to procedura inżynieryjna polegająca na wyłączeniu automatycznego systemu, a gdy to nie daje efektu następnie odcięcie energii.

WystępowanieEdytuj

2269 SD 5221.3 - 5221.8 Po zajęciu pozycji obok obcego statku przez U.S.S. Enterprise, NCC-1701 w orbicie martwej gwiazdy Questar M-17.

Statek został przejęty przez obcy organizm przejął kontrolę nad statkiem i jego systemami.

Fazer-banks-000 TAS S01E01 - Beyond the Farthest Star

Fazer baterie aktywowane

Sulu poinformował Kapitana, że fazer baterie aktywowały się samoczynnie. Pomimo użycia przez załogę obustronnego obejścia, nie dało to żadnych efektów. Spock zauważył że. podobnie było z kontrolami inżynierii i systemami podtrzymania życia na pokładach pięć i sześć. (TAS: Beyond the Farthest Star)