FANDOM

Tng capt

Insygnia kapitańskie TNG

Kapitan [ang. Captain] stopień Starfleet organizacji eksploracji i obronny Zjednoczonej Federacji Planet.

Kapitanowie Starfleet : Edytuj

Ent capt

Kapitan Ziemskiej Floty Gwiezdnej.

W XXII wieku Stopień kapitański oznaczał Starszego Oficera Liniowego i najczęściej był nadawany dowódcy okrętu. Stopień Kapitana we Starfleet odpowiadał Pułkownikowi wojsk lądowych, Komandorowi Romulańskiego Imperium Gwiezdnego, Gul’owi Unii Kardaskiej oraz stosowanemu na statkach Ferengich DaiMon’owi.

Na pokładzie statków kosmicznych określenie "Kapitan" jest również stosowane w stosunku do oficera dowodzącego. Wedle panującego w Marynarce zwyczaju, nawet jeśli jednostka dowodzona jest przez oficera niższego stopnia, niezależnie od noszonej rangi należy zwracać się do niego "Kapitanie".

Okręty Starfleet przebywają często setki lat świetlnych od Ziemi, pozbawione kontaktu z dowództwem. Zadania Kapitana nie ograniczają się w takich okolicznościach jedynie do dowodzenia okrętem. W zakresie jego obowiązków prócz dowodzenia statkiem znajduje się również dyplomacja oraz realizacja założeń politycznych Zjednoczonej Federacji Planet. Kapitanami okrętów Starfleet zostają jedynie wybitni oficerowie z wieloletnim stażem.

Constitution class refit bridge, 2293

Oficerowie U.S.S. Enterprise, NCC-1701-A w 2293 roku.

Stopień Kapitana może być noszony również przez oficerów nie posiadających dowództwa nad jednostką. Sytuacja taka ma miejsce zazwyczaj na pokładach okrętów z załoga złożoną z zasłużonych oficerów z wieloletnim stażem, którym stopień Kapitański nadano w nagrodę za wzorową służbę na rzecz Floty. Sytuacja taka miała miejsce na pokładzie U.S.S. Enterprise, NCC-1701-A, kiedy to stopień kapitana nosiło trzech oficerów.

W filmie Star Trek VI: The Undiscovered Country Kapitan Scott na pokładzie U.S.S. Exelsior, NCC-2000 nosił tytuł Kapitana Inżynierów ("Captain of engineerin"). (Star Trek III: The Search for Spock)

Stopień Kapitana może być również nadany oficerom pełniącym służbę w Wojskowym Biurze Śledczym, tak jak miało to miejsce w wypadku Kapitan Phillipy Louvois w roku 2365. (TNG: The Measure Of A Man) Zasady nadawania stopni kapitańskich oficerom nie dowodzącym, jest znacznie trudniejsze do wyjaśnienia.

Nota: W żadnej produkcji Star Trek nie występuje oficer medyczny noszący stopień Kapitana. Późniejsze pojawienie się Leonarda McCoya w randze Admirała może jednak świadczyć o nadawaniu takiego stopnia oficerom medycznym Gwiezdnej Floty. (TNG: Encounter at Farpoint)

Informacje dodatkowe: Edytuj

Stopień Kapitana noszony był również przez dowódców statków handlowych, naprawczych oraz transportowych. Wedle zawartych w Encyklopedii Star Trek informacji, stopień Kapitana występował również w strukturach Milicji Bajorańskiej. Nie pojawił się on jednak w żadnym z seriali Star Trek, nie podano również jaką funkcję pełnił Kapitan w tej organizacji.

WystępowanieEdytuj

...treść sekcji...

Kapitanowie w StarfleetEdytuj