Fandom

Memory Alpha

Kanon

1742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Ten artykuł jest napisany
z punktu widzenia
prawdziwego świata
Ma icon filmstrip.png

Kanon to przyjęta i zaakceptowana grupa powiązanej ze sobą pracy, którą łączą pewne elementy.

Gdy w 1980 latach świat Star Trek zaczął się rozrastać i zyskiwać na popularności, fani stanęli przed problemem jak traktować odcinki, filmy, opowiadania, komiksy, dokumentacje techniczne i inne materiały wydane pod wspólnym logo.

Kanon Star Trek jest zdefiniowany przez Paramount Pictures jako seriale telewizyjne i filmy. Gdy została wydana Animowana Seria na DVD, studio najwyraźniej zmieniło swoją politykę i dołączyło ten serial do istniejącego kanonu. [1] [2] [3] "Oficjalne" wydawnictwa (jak Star Trek Encyclopedia lub Star Trek Chronology) mogą być używane jako przewodnik po kanonie, ale same w sobie nie są kanoniczne.

Definicja kanonu Star Trek jest różnie odbierana przez fanów, co jest przedmiotem wielu dyskusji pomiędzy nimi. Również źródła takie jak Memory Alpha nie są w stanie ostatecznie odpowiedzieć na ten problem.

W takich przypadkach używane jest pojęcie fanon, czyli "kanon fanów". Polega on na tym, że pewne "fakty" są uznane przez duże grono fanów mimo, że nie mają poparcia w oficjalnym kanonie, ale wyjaśniają pewne braki.

Niekanoniczne praceEdytuj

LicencjonowaneEdytuj

Istnieje olbrzymia ilość licencjonowanych materiałów dotyczących Star Trek. Mimo, że są one licencjonowane przez Paramount, nie stanowią one kanonu. Wliczane w to są opowiadania, komiksy, gry i starsze książki techniczne, takie jak Star Fleet Technical Manual.

NielicencjonowaneEdytuj

Istnieje też duża ilość niekanonicznych nielicencjonowanych prac produkowanych przez samych fanów. Jest to zaliczane do fan-fiction, czyli fikcyjnych wydarzeń wymyślanych przez fanów, które często nie pasują do kanonu.

Obecny trend tworzenia fanowskich filmów, które są produkowane przez byłych aktorów i ekipę, która tworzyła Star Treka, powoduje szersze zainteresowanie tą formą. Niektóre z tych materiałów są bardziej oficjalne niż opowiadania i gry, ponieważ udział w nich biorą aktorzy z różnych seriali Star Trek. Obecnie istnieją trzy takie projekty, dwa kolejne pozostają w fazie realizacji:

Zobacz teżEdytuj

Wewnętrzne linkiEdytuj

Zewnętrzne linkiEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki