Fandom

Memory Alpha

Klingońskie Imperium

Przekierowano z Imperium Klingońskie

1806stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Imperium Klińgońskie [ang: Klingon Empire] to cywilizacja wojowników, której centrum i stolicą jest planeta Qo'noS, a jego mieszkańcami są Klingoni].

Historia Edytuj

Według mitologii Klingonu założycielem Imperium Klingońskiego jest Kahless Niezapominalny, który to zjednoczył Klingonów ponad 1500 lat temu.

Klingon, począwszy od założyciela swojej cywilizacji to rasa nader wojownicza, dumna, hołdująca tradycji i ceniąca honor. To właśnie te cechy uczyniły ich państwo jedną z militarnych potęg Galaktyki, wobec której trzeba czuć respekt. Także dzięki nim klingońscy wojownicy - tak twierdzi ich mitologia - wytępili bądź uwięzili swoich bogów. Wedle klingońskiej mitologii dusza każdego Klingońskiego wojownika musi przekroczyć Rzekę Krwi by dostać się do Sto-Vo-Kor, gdzie czeka na nich Kahless.

Przez około sto lat, począwszy od pierwszego kontaktu [Zjednoczona Federacja Planet|Federacji]] z Klingońskim Imperium (rok 2218) obie potęgi bardziej lub mniej agresywnie ścierały się ze sobą. W 2267 roku omal nie doszło do całkowitego zerwania rozmów, jednak dzięki interwencji nie znanych żadnej ze stron konfliktu niecielesnych mieszkańców planety Organia (o którą działania obu stron się otarły), którzy to wymusili na Imperium i Federacji pakt pokojowy. Potem na krótko Klingon zawiązał porozumienie z Romulańskim Imperium Gwiezdnym, co zaowocowało wymianą technologii (m.in. urządzeń kamuflarzowych i projektów okrętów). W 2293 roku otwarty został nowy rozdział w stosunkach Federacja - Klingoni, za sprawą eksplozji na Praxis księżycu planety macierzystej imperium Qo'noS, która spowodowała na planecie poważne uszkodzenia środowiska. Ich następstwem oprócz ogólnego chaosu i nieporządku, stał się przebudzenie w Wysokiej Radzie (organie ustawodawczym Imperium). Stojący na jej czele Kanclerz Gorkon zdał sobie sprawę z tego, że Imperium nie może dłużej pozwolić sobie na potężne siły zbrojne i wyszedł z inicjatywą zakończenia prawie 70 lat "nieprzyjemości" z Federacją. Na kilka dni przed konferencją pokojową kanclerz został zamordowany przez grupę spiskowców Federacji - Klingonów - Romulan, chcących utrzymać przedkonferencyjne status quo. Jego córka i następczyni (klingoński wyjątek prawny, gdyż kobieta nie mogła być członkiem rady) z sukcesem doprowadziła do podpisania tzw. porozumienia z Khitomer (planeta niedaleko Romulańsko-Klingońskiej granicy).

Wysoka rada była zalążkiem intrygi, która prawie nie wciągnęła całego Imperium w wojnę domową - kanclerz K'mpec zmarł otruty. Przed śmiercią jednak zastrzegł, by nie - Klingon, mianowicie kpt. Jean-Luc Picard był Arbitrem Sukcesji. Dzięki mediacjom Picarda polityczny nowicjusz Gowron został uznany za jedynego kandydata na kanclerza. Rodzina Duras, potęga której obawiał się poprzedni kanclerz, próbowała zablokować wybór Gowrona, wciągając Imperium w krótką, ale gorzką wojnę domową.

Mimo nazwy "Imperium" Klingon nie miał cesarza od 2069 roku. 300 lat później klerycy z klasztoru na planecie Boreth wyprodukowali klon Kahlessa. Mimo rozpoznania fałszerstwa, klon uważany był za prawowitego spadkobiercę tronu i z pomocą Kanclerza Gowrona "zainstalowany" został jako "ceremonialny" imperator.

Konflikt z Cardassiańską Unią Edytuj

Imperium czujne zawsze było na potencjalne zewnętrzne zagrożenia i w 2372 roku mocno zareagowało na cywilne powstanie obalające Cardassiańskie Centralne Dowództwo, które to oddało władzę Radzie Detapa. Podejrzewając, że w radzie zasiadają zmiennokształtni agenci Dominium, siły klingońskie podjęły inwazję na główną planetę Cardassiańskiej Unii w celu wybicia rady Detapa i umieszczenia klingońskiego "nadzorcy". Atak potępiony został przez Federację, w wyniku czego Gowron odwołał porozumienia z Khitomer, odwołał ambasadorów i wypędził obywateli Federacji z przestrzeni klingońskiej. Przez kilka następnych miesięcy trwały "zbrojne nieprzyjemności", wynikiem których był kilka bezsensownych 'pojedynków' (jeżeli pojedynkiem można nazwać potyczki dwóch i więcej okrętów), zniszczenie USS Farragut i klingoński atak na placówkę Ajilion, po którym podpisano zwieszenie broni.

Więcej w Fandom

Losowa wiki