FANDOM

Bajor
Bajor
Przynależność: UFP
Kwadrant: Alpha
Gwiazda: brak danych
Klasa: M
Grawitacja: brak danych
Średnia temperatura: brak danych
Rok: brak danych
Doba: 26 godzin
Biosfera: brak danych
Hydrosfera: brak danych
Bajor1
BajorLogo

Bajor jest jedenastą z czternastu planet w systemie Bajorańskim, położony w Bajorańskim sektorze w Alpha Kwadrant.

Bajor system, który jest domem planety macierzystej gatunku Bajoran. Jak również posiada tunel przestrzenny wyróżniający się tym, że jest stabilny na obydwu końcach, co jest unikatem skali całej galaktyki. Stanowi również istotną częścią Bajorańskiej religii. Według niej, jest to Niebiańska Świątynia jest zamieszkiwany przez Proroków.

Nota: ...

Lokalizacja Edytuj

Bajor systemem znajduje się około 50 ly od Ziemi. Bajor jest położony na granicy przestrzeni Zjednoczonej Federacji Planet oraz Cardassiańskiej Unii. Jak równie W pobliżu obszaru znanego jako Badlands.

W systemie planety Bajor znajduje się również Pas Denorios, stanowiący wejście do Bajorańskiego tunelu podprzestrzennego łączącego Alpha Kwadrant z Gamma Kwadrant.

Nie wiadomo dokładnie ile Bajor posiada księżyców. Jest ich co najmniej pięć. Znane są nazwy czwartego i piątego księżyca są to odpowiednio : Derna i Jeraddo.

Doba na Bajor trwa 26 godzin.

Biosfera Edytuj

Bajor posiada trzy duże kontynenty. Ponieważ atmosfera planety ma nieco zielony odcień, oceany widoczne z orbity mają zielonkawą wodę.

Formacje lądowe : Edytuj

Rzeki : Edytuj

Geografia Edytuj

Planeta administracyjnie jest podzielona na prowincje. Największym miastem jest Dahkur.

Prowincje : Edytuj

Miasta : Edytuj

Bajorańskie obozy uchodźców : Edytuj

Cardassiańskie obozy pracy : Edytuj

Miejsca godne zainteresowania : Edytuj

Historia Edytuj

Bajoranie są jedną z najstarszych gatunków w Alpha Kwadrant. Zapiski o ich cywilizacji sięgają kilkaset tysięcy lat wstecz.

Gdy na Ziemi trwała epoka wielkich odkryć geograficznych, mieszkańcy Bajor już rozpoczęli loty w kosmos, docierając swoimi statkami, napędzanymi wiatrem słonecznym, aż do Cardassia Prime. Do czasów Cardassiańskiej okupacji, Bajor było kwitnącą planetą, której pacyfistycznie nastawieni mieszkańcy znani byli, reszcie galaktyki, ze swych osiągnięć w sztuce i architekturze.

Rozwijająca się, poprzez podbój i grabieżczą eksploatację, Cardassiańska Unia, zainicjowała swą obecność militarną na Bajor w 2308 roku. Z początku, Cardassianie byli przyjaźni i współpracowali z Bajoranami. Jednakże szybko odkryli, że Bajor jest planetą bogatą w pożądane przez nich surowce.

W 2328 roku Cardassiańska Unia formalnie zaanektowała Bajor, siłą wchłaniając ją do swego imperium. Ponieważ pokojowo nastawieni Bajoranie nie byli w stanie pokonać potęgi Cardassian, szybko ulegli. By zachować pozory legalności i utrzymać na planecie spokój, Cardassianie utworzyli Bajorański Rząd Okupacyjny, który w rzeczywistości, podlegał Prefektowi mianowanemu przez Cardassiańskie Centralne Dowództwo. Ostatnim z nich był Gul Dukat.

Okupacja Bajor zniszczyła kwitnącą Bajorańską cywilizację. Cardassianie zabraniali Bajoranom ich wierzeń, zabraniali szerzenia przez mnichów nauk Proroków. Całkowicie zniszczyli system kastowy d’jarra, według którego Bajoranie żyli od dziesiątków tysięcy lat. Grabili i niszczyli dzieła sztuki. Zabrali również Kamienie, które Prorocy podarowali Bajor. Samych Bajoran, zaś masowo mordowano i zmuszano do niewolniczej pracy w utworzonych na planecie Cardassiańskich obozach pracy. Najsłynniejszym z nich był Gallitep dowodzony przez Gul Darhe’el’a.

Cardassian's Repression

Cardassiańscy naukowcy wykorzystywali Bajoran do swych doświadczeń. Znanym przykładem jest doktor Crell Moset, który odkrył lek na wirus Fontossa. Moset dokonał tego poprzez zarażenie setek Bajoran, by móc eksperymentować z różnymi rodzajami leczenia tej choroby. W czasie ponad 40-letniej okupacji zginęło ponad 10 milionów Bajoran.

Po latach życia pod Cardassiańską okupacją, Bajoranie zaczęli tworzyć ruch oporu, mający na celu wygnanie Cardassian z Bajor i odzyskanie niepodległości. Ponieważ nie stanowili oni praktycznie żadnej siły wobec Cardassiańskiej potęgi, zaczęli stosować taktykę walki partyzanckiej. Często też uciekali się do aktów terroryzmu.

W odwecie, Cardassianie zwiększyli represje i jeszcze bardziej brutalnie traktowali Bajoran. Ale przynosiło to odwrotny skutek i Bajorański Ruch Oporu nie tylko nie poddał się, lecz pomimo strat w swych szeregach i Cardassiańskich odwetach na ludności cywilnej, jeszcze agresywniej walczył z Cardassianami.

W 2369 roku, po wyczerpaniu się zasobów Bajor i na skutek politycznych decyzji związanych z naciskami ze strony Zjednoczonej Federacji Planet, z którą Cardassianie ledwo co podpisali rozejm, Cardassiańska Unia wycofała się z Bajor.

Wycofanie się Cardassiańskiej Unii z planety Bajor. Edytuj

2369 Czas Gwiezdny: 46379.1 (przed) (data szacowana). Cardassianie skwapliwie skorzystali z ostatniej okazji, by raz jeszcze pognębić Bajoran, niszcząc na ich planecie to, co tylko mogli, zabijając tylu Bajoran, ilu się tylko udało, a nawet zatruwając ziemię.

Powstały Bajorański Rząd Tymczasowy zwrócił się z prośbą do Federacji o pomoc i protekcję. Rada Federacji wyraziła zgodę.

Ma opuszczoną przez Cardassian stację Terok Nor przybył pierwszy kontyngent personelu Starfleet, dowodzony przez Komandora Sisko. Zmieniono nazwę stacji na Deep Space 9.

BajoranWormhole

Bajorański Korytarz Podprzestrzenny

Stacja w konsekwencji odkrycia tunelu podprzestrzennego została przemieszczona z orbity planety Bajor, w pobliże wejścia do tunelu. Komandor Benjamin Sisko został uznany przez Bajoran, dla których religia jest bardzo istotną częścią życia za Wysłannika Proroków. Odkrycie przez niego i Porucznik Jadzia Dax, stabilnego korytarza podprzestrzennego do Gamma Kwadrant, czy Niebiańskiej Świątyni, w którym nawiązano pierwszy kontakt z zamieszkującymi go istotami nielinearnymi, spowodowało, że wiara Bajoran jeszcze bardziej się pogłębiła. Jeszcze mocniej uwierzyli też w to, że Sisko to Wysłannik Proroków.

Bajorański Rząd Tymczasowy złożył podanie o członkostwo Bajor w Federacji, które w 2373 roku nieomal zostało przyjęte, ale Kapitan Benjamin Sisko jako Wysłannik Proroków odradził wejścia Bajor do Federacji powołując się na wizję otrzymaną od Proroków. Według której „szarańcza” zniszczy Bajor, jeśli zostanie ona włączone do Federacji. Bajoranom to wystarczyło.

Ku zdziwieniu Dowództwa Starfleet i Rady Federacji, odroczenie terminu wstąpienia Bajor do Federacji szybko się opłaciło. W obliczu wojny z Dominium zdano sobie sprawę, że Starfleet będzie musiała wycofać się z Deep Space 9, a Bajor zostałby zajęte przez Dominium i współpracujących z nim Cardassian, którzy nie mogli się doczekać dokonania zemsty na Bajoranach. Ponieważ Bajor oficjalnie pozostało neutralne i podpisało traktat pokojowy z Dominium, a nie zdecydowało się ono na złamanie go i atak. Uchroniło to planetę przed masakrą.

Po zakończeniu wojny z Dominium, Bajor wstąpiło do Federacji.

Informacje dodatkowe Edytuj

brak danych