Fandom

Memory Alpha

Amelia Earhart

1742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Earhart's Electra.jpg

Earhart i jej Lockheed L-10E Electra

Amelia Mary Earhart była jedną z pierwszych i jedną z najbardziej znanych kobiet-pilotów.

Urodziła się 24 lipca 1898 roku w Atchison w stanie Kansas. Po skończeniu średniej szkoły w Chicago, przeniosła się do Toronto, gdzie przeszła szkolenie i zaczęła pracować, jako pielęgniarka, w wojskowym szpitalu w Toronto.

W 1920 roku Earhart udała się na pokazy lotnicze w Kalifornii, gdzie miała okazję wzięcia udziału w 10 minutowym locie. Niedługo później zaczęła brać lekcje pilotażu. Jej instruktorką była inna kobieta-pilot Anita Snook.

Pół roku później Earhart kupiła dwupłatowy samolot typu Kinner Airster, na którym 22 października 1922 roku osiągnęła wysokość 14 000 stóp (ok. 4 200 metrów), co pozwoliło jej ustanowić rekord świata kobiet. Co więcej, nie miała jeszcze wtedy licencji pilota. Uzyskała ją dopiero w 15 maja 1923 roku, jako 16 kobieta.

W kwietniu 1928 roku otrzymała propozycję dokonania lotu przez Atlantyk. Wystartowała z dwiema osobami (drugim pilotem i mechanikiem) 17 czerwca 1928 roku, na samolocie Fokker F7, z Nowej Fundlandii i po 21 godzinach wylądowała w Walii w Wielkiej Brytanii.

20 maja 1932 roku, na Lockheed Vega 5b, jako pierwsza kobieta pokonała samotnie Atlantyk. Chciała powtórzyć wyczyn Lindbergh’a i wylądować w Paryżu, niestety warunki pogodowe i problemy z samolotem zmusiły ją do lądowania w Północnej Irlandii. Za ten wyczyn otrzymała Zaszczytny Krzyż Lotniczy od Kongresu, Krzyż Rycerski Legii Honorowej od rządu Francji oraz Złoty Medal od National Geographic Society.

W czerwcu 1936 roku Amelia Earhart otrzymała samolot Lockheed-10E Electra, który ufundowany został przez Uniwersytet Purdue. Miała na nim dokonać lotu dookoła świata. Miał to być najdłuższy dotąd lot dookoła świata, a jego trasa liczyła 47 000 kilometrów. Nawigatorem Earhart został Fred Noonan. Start odbył się 17 marca 1937 roku, w Oakland w stanie Kalifornia. Niestety, 20 marca, na skutek wypadku przy starcie lotniska w Honolulu, samolot został poważnie uszkodzony i musiał zostać przetransportowany do Kalifornii w celu remontu.

Następna próba została podjęta 1 czerwca 1937 roku. Tym razem start odbył się w Miami na Florydzie i Earhart skierowała samolot na wschód. 29 czerwca 1937 roku, Earhart wylądowała w Lae na Nowej Gwinei, pokonując 35 000 kilometrów.

2 lipca Earhart i Noonan wznowili lot, chcąc z Lae dostać się na Howland Island, leżącą w połowie drogi pomiędzy Australią a Hawajami. Ich ostatnia znana pozycja była oddalona od miejsca startu o około 1300 km. Rząd amerykański nakazał poszukiwania zaginionego samolotu, które zakończyły się fiaskiem.

Rekordy

  • Pierwsza kobieta, która przeleciała nad Atlantykiem.
  • Pierwsza kobieta, która przeleciała nad Atlantykiem samotnie.
  • Pierwsza osoba, która samotnie dwukrotnie przeleciała nad Atlantykiem.
  • Pierwsza kobieta, która pilotowała wiatrakowiec.
  • Pierwsza osoba, która przeleciała nad USA na wiatrakowcu.
  • Pierwsza kobieta, która otrzymała Zaszczytny Krzyż Lotniczy.
  • Pierwsza kobieta, która przeleciała lotem non-stop nad USA.
  • Pierwsza kobieta, która dokonała lotu z USA na Hawaje.

Amelia Earhart.jpg

Amelia Earhart

Przez lata krążyły różne domysły na temat tego, co stało się z Amelią Earhart i Fredem Noonan’em. Podejrzewano, że Earhart i Noonan mieli romans i postanowili uciec od reszty świata, że rozbili się lub utonęli po wyczerpaniu zapasów paliwa, że samolot został zestrzelony przez Japończyków. Najbardziej wyśmiewaną była teoria mówiąca, że Earhart i Noonan zostali porwani przez UFO.

W 1937 roku Briori –rasa z Kwadrantu Delta, porwała z Ziemi około 300 osób i zabrała ich na nieznaną planetę klasy L, leżącą ponad 70 000 lat świetlnych od Ziemi. Mieli służyć Briori jako niewolnicy. Ośmioro jednak, z nieznanych powodów umieszczono w kriostazie, w której przebywali 434 lata, aż do momentu przypadkowego odkrycia ich przez załogę, dowodzonego przez kapitan Kathryn Janeway, USS Voyager.

Ludzie, którzy zostali zmuszeni do niewolniczej pracy dla Briori zbuntowali się i pokonali Briori. Odkrywszy zaś znajdujących się w kriostazie, otoczyli ich czcią i nazywali "37-mymi". Nazwa ta wzięła się od roku, z którego pochodzili.

Kapitan Janeway postanowiła wybudzić "37-mych" z kriostazy. Jak się okazało, wśród tych ośmiu osób znajdowała się Amelia Earhart i Fred Noonan. Podobnie jak szóstka pozostałych, Noonan i Earhart postanowili zostać na planecie, dołączając do kolonii zbudowanej przez byłych ziemskich niewolników oraz ich potomków.

W rozmowie z Janeway, Earhart przyznała, że jednym z zadań, podczas jej lotu dookoła świata, było przyjrzenie się mijanym wyspom, które należały do Japonii.

Więcej w Fandom

Losowa wiki